8 FOUTEN DIE JE MAAKT ALS JE START MET SPORTEN

Het mooie van fouten is dat je ervan kan leren. En dat ze in veel gevallen al door iemand anders zijn gemaakt en je dáár dus van kan leren, zonder dat je ze zelf hoeft te maken. Zo ook deze 8 fouten die door veel beginnende sporters worden gemaakt. Welke komen jou bekend voor?

 

1. Je verwacht perfectie

Met stip op één in deze lijst. Je verwacht perfectie: een mooie, rechte lijn naar je doelen, zonder setbacks, zonder fouten, gewoon alles in één keer goed. Maar zo werken dingen niet. En dat is niet erg! Onderzoek heeft aangetoond dat het veranderen van je gedrag (bijvoorbeeld twee keer per week gaan sporten, of vaker de auto laten staan) niet langer duurt wanneer je af en toe een misstap maakt. Dus, hoe afgezaagd het ook klinkt: embrace the process en wees streng voor jezelf, maar niet te streng.

 

2. Je denkt in ‘goed’ en ‘fout’

Goed en fout hoor je vaak in relatie tot voeding, maar het geldt voor veel meer. Het probleem met in goed en fout denken is dat je, wanneer je iets ‘goeds’ hebt gedaan, jezelf onbewust een vrijkaart geeft om ook iets ‘slechts’ te doen. Heb je dat weekend bijvoorbeeld een lange fietstocht gemaakt, dan kan je toch best die geplande training op maandagavond overslaan? Heb je ‘gezond’ gegeten, dan is het vast niet zo erg dat je de 10.000 stappen niet haalt? Af van die labels dus!

 

3. Je gelooft in de magie van morgen

Het is niet erg dat het vandaag niet lukt om te sporten, want je gaat morgen wel. Maar in realiteit blijf je je voorgenomen acties eindeloos uitstellen. We geloven dat morgen een betere versie van onszelf brengt. Dat morgen alles anders is. Zo zegt ook de wetenschap. En dit geldt nog veel sterker voor het beeld dat we op lange termijn van onszelf hebben. Trap er niet in! Als je over een jaar fitter, sportiever of actiever wilt zijn dan vandaag, dan vraagt dat nu om actie.

 

4. Je verwacht morgen resultaat

Dat je vandaag start, betekent echter niet dat je er morgen al bent. Alle verandering heeft tijd nodig. Of dat nu gaat om het halen van sportieve doelen, het aanwennen om fietsend naar je werk te gaan, ‘s ochtends te gaan hardlopen. Met tijd en consistentie kom je er, dus geef niet op als resultaat even op zich laat wachten.

 

5. Je wil niet

Je ‘moet’ sporten, je ‘moet’ de auto laten staan, je ‘moet’ nog 2.000 stappen zetten, je ‘moet’ wat vaker van die bank af komen. Het voelt allemaal als een verplichting, waardoor je motivatie - als je die al had - snel daalt. Tip? Maak jouw voornemen leuk! Vind iets waar je plezier aan kan beleven om te voorkomen dat je het binnen de kortste keren allemaal niet meer ziet zitten. Ga van 'moeten' naar 'mogen', 'kunnen' of 'willen'. Belangrijk hierbij is ook dat je het nut inziet van je voornemen. Dus waarom wil je gaan trainen in warmtecabines? Wat is jouw drive?

 

6. Je keuzes passen niet bij je doelen

Waarom wil je (meer) gaan sporten? Als het is om af te vallen, is spierversterkend trainen de beste sportkeuze. Als je altijd hebt gedroomd van een fietsvakantie, past spinning waarschijnlijk beter. Kortom: zorg dat de keuzes die je maakt, je daadwerkelijk gaan helpen om je doelen te bereiken. Anders is de kans groot dat je motivatie verliest.

 

7. Je bent te fanatiek

Enthousiasme is fantastisch, maar loop niet te hard van stapel, zeker als je een tijdje wat minder actief bent geweest. Als je te fanatiek begint met te veel trainingen in een week, kan het tot teleurstelling leiden als blijkt dat je dat niet kunt volhouden. Dat is dan weer funest voor je motivatie. Dus ga aan de slag, maar pas de intensiteit, frequentie en duur van je sportplannen aan op je niveau. Liever rustig opbouwen met 2 trainingen in de week en de rest van je leven door kunnen sporten, dan na twee maanden alweer uitgeblust, ontmoedigd en mogelijk met een kersverse blessure op de bank te zitten!

 

8. You’ve got this

Als er een ding duidelijk is geworden uit het vele onderzoek dat is gedaan naar het veranderen van gewoontes, is het hoe belangrijk het is om in jezelf te geloven. Als jij niet gelooft dat je je doelen kan halen, is de kans erg klein dat het je gaat lukken. Dus stop met twijfelen! En help jezelf om zelfvertrouwen te bouwen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat je een stok achter de deur hebt (een sportmaatje bijvoorbeeld, of een hardloopclub, personal trainer, een teamsport waar je echt aanwezig moet zijn). Communiceer je doel naar anderen, zodat zij je kunnen steunen. En zorg er natuurlijk voor dat je doel realistisch is. Ook het maken van een plan kan helpen, evenals het opbreken van je grote, overkoepelende doel in kleinere, behapbare stukjes. En: geef jezelf een schouderklopje als dingen goed gaan!

Doe jij het ook 2x per week?

Speciaal in oktober loopt bij Top Balance Heerlen de speciale spieren voor spieren campagne. Doe jij het ook 2x per week?

Lees meer

8 FOUTEN DIE JE MAAKT ALS JE START MET SPORTEN

Het mooie van fouten is dat je ervan kan leren. En dat ze in veel gevallen al door iemand anders zijn gemaakt en je dá&a...

Lees meer
Meer nieuws
Susan Stijnen - 37 jaar*

" ‘Ik sport al ruim 3 jaar met grote tevredenheid 2 keer in de week bij Topbalance'*"

Susan Stijnen - 37 jaar*
Ineke Moers*

"Ik ben nu 3 maanden bezig en ben er zelf verrast over, dat ik er niet tegenop om een half uur intensief te bewegen*"

Ineke Moers*
Kim Jongen – 28 jaar *

"De oefeningen zijn meteen gericht op probleemgebieden*"

Kim Jongen – 28 jaar *
Lieke en Marijke*

"Wij hebben diverse sportscholen uitgeprobeerrd zonder resultaat. Bij Top Balance zijn we nu vooral in centimeters afgevallen*"

Lieke en Marijke*
Marja Daemen - 52 jaar *

"Top Balance is het instituut voor de drukbezette vrouw die 2 halve uurtjes per week (that’s all !) aan haar figuur wil werken*"

Marja Daemen - 52 jaar *
Melissa Rademakers*

"De gesprekken met Monique gaven mij zelfvertrouwen op het gebied van afvallen!*"

Melissa Rademakers*
Ineke*

"Vandaag is het ongeveer 3 maanden geleden dat ik begon en heb ik twee gaatjes in mijn riem erbij moeten maken!*"

Ineke*
Lise Heijnen*

"Monique heeft me geleerd naar het ‘positieve’ te kijken*"

Lise Heijnen*
Thea Kuchnio*

"In de warme cabine lijken de oefeningen op de een of andere manier gemakkelijker te gaan!*"

Thea Kuchnio*
Wendy*

"Ik ben tevreden over de resultaten.. alle kleding zit net dat stukje beter*"

Wendy*

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.