Spierversterking vermindert klachten bij artrose

Sterke spieren geven meer steun aan de gewrichten, waardoor de pijn afneemt. Regelmatig bewegen verbetert ook de conditie en helpt om overgewicht kwijt te kraken. Ook heel belangrijk, want deze overtollige kilootjes zijn een extra belasting voor de versleten gewrichten.


Hier volgen een aantal tips om soepel in beweging te blijven:

  • Probeer een goed evenwicht te vinden tussen beweging en belasting. Doe het de volgende keer rustiger aan als u ná het bewegen meer pijn in het gewricht heeft.
  • Beweeg minimaal drie keer per week een half uur per dag. Geschikte sporten zijn stevig wandelen, fietsen, zwemmen, aquajogging en trainen in warmtecabines
  • Het wordt afgeraden om intensieve balsporten (bijvoorbeeld voetbal, tennis of volleybal), vechtsporten, krachtsporten en wintersporten te beoefenen. Deze sporten belasten uw gewrichten te zwaar. Bij deze sporten heeft u daarnaast te maken met onvoorziene, plotselinge bewegingen, waardoor u het gewricht onbedoeld zult moeten forceren.
  • Probeer het bewegen rustig op te bouwen. Kies in het begin voor 5 of 10 minuten sporten. Daarna gaat u steeds een paar minuten langer trainen.
  • Warme spieren bewegen gemakkelijker. Doe daarom eerst een 'warming-up, neem vóór het bewegen eerst een warme douche of train in een warme omgeving.
  • Beweeg op de goede momenten van de dag. Dus wanneer u minder last van pijn en stijfheid hebt. U houdt het dan langer vol, zodat u betere resultaten boekt.

Meer weten over spierversterking? Kijk dan op https://www.bewegenzonderpijn.com/spierversterking-artrose/

Spierversterking vermindert klachten bij artrose

Sterke spieren geven meer steun aan de gewrichten, waardoor de pijn afneemt. Regelmatig bewegen verbetert ook de conditie en helpt om overgewicht kwijt te kraken.

Lees meer

Doe jij het ook 2x per week?

Speciaal in oktober loopt bij Top Balance Heerlen de speciale spieren voor spieren campagne. Doe jij het ook 2x per week?

Lees meer
Meer nieuws
Susan Stijnen - 37 jaar*

" ‘Ik sport al ruim 3 jaar met grote tevredenheid 2 keer in de week bij Topbalance'*"

Susan Stijnen - 37 jaar*
Ineke Moers*

"Ik ben nu 3 maanden bezig en ben er zelf verrast over, dat ik er niet tegenop om een half uur intensief te bewegen*"

Ineke Moers*
Kim Jongen – 28 jaar *

"De oefeningen zijn meteen gericht op probleemgebieden*"

Kim Jongen – 28 jaar *
Lieke en Marijke*

"Wij hebben diverse sportscholen uitgeprobeerrd zonder resultaat. Bij Top Balance zijn we nu vooral in centimeters afgevallen*"

Lieke en Marijke*
Marja Daemen - 52 jaar *

"Top Balance is het instituut voor de drukbezette vrouw die 2 halve uurtjes per week (that’s all !) aan haar figuur wil werken*"

Marja Daemen - 52 jaar *
Melissa Rademakers*

"De gesprekken met Monique gaven mij zelfvertrouwen op het gebied van afvallen!*"

Melissa Rademakers*
Ineke*

"Vandaag is het ongeveer 3 maanden geleden dat ik begon en heb ik twee gaatjes in mijn riem erbij moeten maken!*"

Ineke*
Lise Heijnen*

"Monique heeft me geleerd naar het ‘positieve’ te kijken*"

Lise Heijnen*
Thea Kuchnio*

"In de warme cabine lijken de oefeningen op de een of andere manier gemakkelijker te gaan!*"

Thea Kuchnio*
Wendy*

"Ik ben tevreden over de resultaten.. alle kleding zit net dat stukje beter*"

Wendy*

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.