Waarom houd ik mijn goede voornemens niet vol?

Aan het begin van elk nieuw jaar hebben mensen goede voornemens, ze gaan een paar dingen radicaal veranderen. Het nieuwe jaar is een fantastisch moment om wat slechte gewoontes achterwege te laten, een nieuwe routine aan te nemen, en fysiek of emotioneel te groeien. Echter, tegen het eind van januari, begin februari hebben de meeste mensen hun goede voornemens al weer opgegeven. 

Waarom is dat precies? Waarom houden mensen hun goede voornemens niet vol?

De belangrijkste reden dat mensen hun goede voornemens niet volhouden is omdat ze niet genoeg discipline hebben om het vast te houden. Dit klinkt misschien negatief, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn namelijk een aantal tips die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jij jouw goede voornemens langer vol kunt houden.

Kies voor slechts één goed voornemen
Verschillende dingen tegelijk doen kan erg moeilijk zijn. Multitasking klinkt misschien wel interessant, maar het blijkt uit onderzoek dat het niet echt productief is – het tegendeel is zelfs waar. Wanneer je een aantal goede voornemens hebt is het moeilijker om ineens al die veranderingen in jouw leven door te voeren.
En als je één keer faalt met jouw goede voornemens dan is de kans groot dat jij de volgende keer het niet meer gaat proberen. Kies dus voor slechts één goed voornemen, dat is goed te overzien en jij voelt je niet gelijk overweldigd.

Begin eens met één maand
Voor de meeste mensen betekenen hun goede voornemens “dit en dat ga ik dit jaar doen”. Een jaar is echter wel erg lang, 365 dagen …12 maanden…en 525,600 minuten. Deze grote nummers zijn vaak intimiderend, ze zorgen ervoor dat we geen ‘doel’ hebben, het is moeilijk om ons voor te stellen dat we de eindstreep in december halen als we het op 16 januari al moeilijk hebben.
Volgens recentelijk onderzoek hebben de meeste mensen langdurig succes met hun goede voornemens als ze de eerste maand goed doorkomen. Een maand is namelijk al erg lang, maar het is wel te overzien. Op dat moment kunnen we onze goede voornemens dagelijks weer aanpakken. Begin dus met een maand, en ga dan gewoon stapsgewijs verder.

Vertel andere mensen over jouw goede voornemen
Anderen laten weten wat jouw goede voornemens zijn werkt op een aantal verschillende manieren. Ten eerste is het altijd gemakkelijker om ons aan onze voornemens te houden als anderen ons ondersteunen bij wat we aan het doen zijn.
Ze moedigen ons niet alleen aan, maar de kans is ook kleiner dat ze bepaalde dingen zouden doen die tegen onze goede voornemens ingaan. Als jij bijvoorbeeld gewicht wilt verliezen dan is de kans kleiner dat ze voorstellen om eens pizza te gaan bestellen na een avondje uit.
Daarnaast is het ook nog eens handig omdat het ons een soort van externe druk oplevert om onze goede voornemens vast te houden. Natuurlijk is het voor onszelf vervelend wanneer we er niet in slagen onze goede voornemens vast te houden, maar het is nog veel vervelender als al onze Facebook vrienden dit zien. Het werkt als het ware als een extra beetje motivatie om door te gaan wanneer het niet gemakkelijk is om ons aan de voornemens te houden.

Zorg ervoor dat je het meten kunt
Wanneer het om goede voornemens gaat dan willen mensen nog wel eens onduidelijk zijn. Vaak hoor je mensen zeggen ‘ik wil meer sporten’ of ‘ik wil er beter uitzien’. Natuurlijk zijn dat op zich geen slechte voornemens, maar toch zijn ze erg onduidelijk.
Je hebt geen meetbaar resultaat waar je naar toe streeft – dat maakt het moeilijk om gemotiveerd te blijven.
Je moeten kiezen voor goede voornemens die je duidelijk kunt meten, zodat je weet of je goed bezig bent of niet. In plaats van die twee voorbeelden van net kun je bijvoorbeeld kiezen voor ‘ik wil minstens twee keer in de week naar de sportschool gaan’ of ‘ik wil zeker 9 kilo gewicht kwijt. Dat zijn resultaten waar je naar toe kunt streven.
Er is niets zo motiverend als het weten dat jij jouw goede voornemens aan het halen bent.

Zorg voor realistische doelen
Natuurlijk is het belangrijk dat jouw goede voornemens meetbaar zijn, maar het is misschien nog belangrijker dat ze ook haalbaar zijn. Iets niet halen werkt demotiverend, dus zorg ervoor dat je een realistisch doel voor ogen hebt zodat je het halen kunt, en er misschien zelfs overheen kan.
Als je bijvoorbeeld nooit van de bank af komt is het misschien niet realistisch om te zeggen dat je de marathon van Rotterdam wilt uitlopen in een paar maanden. Het is ook niet realistisch om te zeggen dat je 100 kilo wilt verliezen.
Zorg ervoor dat jouw goede voornemens realistisch zijn en je merkt gelijk dat dit motiverend werkt.

Zorg ervoor dat je een idee hebt
Misschien klinkt het wel zo, maar goede voornemens zijn niet gemakkelijk. Als je een bepaald doel voor ogen hebt moet je weten wat je eraan gaat doen. Als je bijvoorbeeld 10 kilo wilt afvallen in een jaar is het wel belangrijk dat je rond juni, juli ongeveer vijf kilo kwijt bent. De helft van het jaar is voorbij, dus wil je ook ongeveer de helft van je doel bereikt hebben.
We gaan niet koken zonder recept, we beginnen niet naar een bepaalde bestemming te rijden zonder dat we weten hoe we er komen, dit is ook zo voor onze goede voornemens.
Je moet een redelijk idee hebben hoe jij jouw doelstelling gaat bereiken. Als je deze niet hebt dan ben je maar iets aan het doen.

Zorg voor motiverend beeldmateriaal
Mensen reageren vaak goed op voor hun motiverend beeldmateriaal. Denk je bijvoorbeeld in dat jouw goede voornemen is dat jij geld gaat besparen en de maandelijkse onkosten naar beneden wil brengen. Je zou dan bijvoorbeeld de hoogste elektriciteitsrekening bij de thermostaat kunnen plakken. Dit zorgt ervoor dat jij elke keer weer herinnerd word aan jouw goede voornemen om geld te besparen. Hierdoor zou je waarschijnlijk beter gaan letten op jouw dagelijks energieverbruik.
Denk aan een foto of iets anders dat je ergens opvallend op zou kunnen hangen als een dagelijkse herinnering aan jouw goede voornemen.

Het is een geleidelijk proces
Wanneer we het hebben over goede voornemens dan hebben we het vaak over slechte eigenschappen die mensen graag ongedaan zouden willen maken. Echter, de meeste mensen verwachten gelijk van zichzelf dat ze hun leven onmiddellijk veranderen.
Die ongezonde gewoonten die we proberen te veranderen zijn waarschijnlijk pas na enkele jaren ontwikkeld. Als we dat weten, hoe kunnen we dan verwachten dat we totaal anders gaan denken in een paar dagen, weken, zelfs maanden? Het duurt misschien langer dan verwacht, maar denk er wel aan dat goede voornemens niet vandaag of morgen bereikt hoeven te worden, je hebt er een jaar voor.
Het zijn vaak veranderingen die je waarschijnlijk de rest van jouw leven door gaat zetten.

Kleine fouten betekenen niet dat je gefaald hebt
Veel mensen geven te snel op, ze maken een fout en geven hun goede voornemens dan helemaal op. Als jij besloten hebt om minder te snoepen en dan ineens een zak vol chocoladerepen opeet betekent dit niet dat jouw goede voornemens helemaal niets meer waard zijn.
Iedereen kan een keer een fout maken, het is slechts een hobbel in de weg waar we overheen moeten. Dus als je bijvoorbeeld een keer een hele pizza opeet of te veel geld uitgeeft dan betekend dit niet dat je gewoon maar op moet geven – fouten komen nu eenmaal voor.
Je hebt op dat moment de keuze om op te geven of gewoon door te gaan, zorg ervoor dat je gewoon weer op de juiste voet verder gaat.

Zorg voor een beloningssysteem
De meeste goede voornemens betekenen vaak dat je dingen niet meer kan doen die je leuk of lekker vind, of juist dingen moet gaan doen die je juist het liefst niet meer wil doen. Hierdoor is het belangrijk dat je jouw goede voornemens ook een beetje leuk maakt.
Als je bijvoorbeeld de hele week door goed gezond eet, dan zou je bijvoorbeeld op zondag voor iets kunnen kiezen wat je echt lekker vind (hoewel het misschien wel veel calorieën bevat). Op die manier zorg je ervoor dat al het harde werk ook een paar duidelijke voordelen heeft.

Het kan wel
Uiteindelijk is het wel degelijk mogelijk om jouw goede voornemens vol te houden, maar je moet wel onthouden dat jouw goede voornemens realistisch moeten zijn. Je moet ervoor zorgen dat je je voorbereidt op tegenslag en dat je ervoor zorgt dat je genoeg ondersteuning hebt.  Wanneer je op een andere manier naar jouw goede voornemens kijkt, is het wel degelijk mogelijk om je hieraan te houden.

Heb je daar professionele ondersteuning bij nodig? 
Dan kan ik je daar zeker bij helpen. Als vitaliteitscoach help ik je de juiste keuzes te maken en daarin te volharden. Bel of mail me op 06-51.92.98.05 / dyonvoogt@topbalanceheerlen.nl.
Met vriendelijke groeten,
Dyon Voogt

 

Care for Balance Programma voor Vrouwen in de Overgang

Speciaal voor vrouwen in de overgang heeft Top Balance momenteel het Care for Balance programma. Dit 6-weekse programma is erop...

Lees meer

Spierversterking vermindert klachten bij artrose

Sterke spieren geven meer steun aan de gewrichten, waardoor de pijn afneemt. Regelmatig bewegen verbetert ook de conditie en helpt om overgewicht kwijt te kraken.

Lees meer
Meer nieuws
Susan Stijnen - 37 jaar*

" ‘Ik sport al ruim 3 jaar met grote tevredenheid 2 keer in de week bij Topbalance'*"

Susan Stijnen - 37 jaar*
Ineke Moers*

"Ik ben nu 3 maanden bezig en ben er zelf verrast over, dat ik er niet tegenop om een half uur intensief te bewegen*"

Ineke Moers*
Kim Jongen – 28 jaar *

"De oefeningen zijn meteen gericht op probleemgebieden*"

Kim Jongen – 28 jaar *
Lieke en Marijke*

"Wij hebben diverse sportscholen uitgeprobeerrd zonder resultaat. Bij Top Balance zijn we nu vooral in centimeters afgevallen*"

Lieke en Marijke*
Marja Daemen - 52 jaar *

"Top Balance is het instituut voor de drukbezette vrouw die 2 halve uurtjes per week (that’s all !) aan haar figuur wil werken*"

Marja Daemen - 52 jaar *
Melissa Rademakers*

"De gesprekken met Monique gaven mij zelfvertrouwen op het gebied van afvallen!*"

Melissa Rademakers*
Ineke*

"Vandaag is het ongeveer 3 maanden geleden dat ik begon en heb ik twee gaatjes in mijn riem erbij moeten maken!*"

Ineke*
Lise Heijnen*

"Monique heeft me geleerd naar het ‘positieve’ te kijken*"

Lise Heijnen*
Thea Kuchnio*

"In de warme cabine lijken de oefeningen op de een of andere manier gemakkelijker te gaan!*"

Thea Kuchnio*
Wendy*

"Ik ben tevreden over de resultaten.. alle kleding zit net dat stukje beter*"

Wendy*

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.